PORADNIKI

serwis odzież roboczej

Wynajem odzieży roboczej staje się coraz częściej stosowanym w firmach rozwiązaniem. Istotą takiej usługi jest zdjęcie z głowy całego wachlarza kwestii związanych z utrzymaniem odzieży roboczej w firmie. Jednak, jak każde rozwiązanie biznesowe, ma swoje zalety i wady. W tym artykule postaramy się przybliżyć mocniej temat rentalu odzieży roboczej. Wskażemy na najważniejsze obszary, o których należy pamiętać podejmując decyzję strategiczną dotyczącą ubrań roboczych: zakup czy wynajem.

 

Na czym polega wynajem odzieży roboczej?

 

Wynajem ubrań roboczych (określany również jako serwis odzieży roboczej lub rental odzieży roboczej) polega na kompleksowym outsourcingu wszystkich kwestii związanych z odzieżą roboczą w firmie do podwykonawcy. Firma świadcząca usługę rentalu (często potocznie nazywana ‘rentalowcem’) ma za zadanie dostarczyć pracownikom klienta czyste, dostosowane do wymogów stanowiskowych, oznakowane ubranie robocze (opcjonalnie). Oznacza to, że klient może skupić się na swojej działalności operacyjnej, a odpowiedzialność za zarządzanie odzieżą roboczą przekazuje wyspecjalizowanemu podmiotowi.

 

W ramach wynajmu odzieży roboczej podwykonawca:

 

  • Tworzy magazyn odzieży dla klienta;
  • Udostępnia lub adaptuje istniejące szafki na ubrania;
  • Wdraża systematyczną logistykę ubrań (odbiór brudnych ubrań / dostawa czystych ubrań) zgodnie ze standardem określonym w umowie;
  • Uzupełnia braki odzieży w przypadku zniszczonych ubrań lub nowej kadry wymagającej ubrania;
  • Naprawia uszkodzenia odzieży;

 

Ze względu na fakt, że to podwykonawca bierze na siebie sfinansowanie odzieży roboczej dla klienta na starcie kontraktu, jego długość to najczęściej 2-3 lata;
Na bazie powyższego opisu można stwierdzić, że dla klienta takie rozwiązanie ma same benefity. Oczywiście z punktu widzenia operacyjnego – tak. Ale zawsze należy pamiętać o niuansach, które mogą zmienić całkowicie ekonomikę lub wygodę takiego rozwiązania.

 

Specyfika serwisu ubrań roboczych

 

To, czego nie widać na pierwszy rzut oka, to koszty obsługi. Jak w każdym rozwiązaniu kompleksowym, zdejmującym z głowy zarządzającym pewien problem, wiąże się z tym premia dla wynajmującego odzież. Ta premia wynika z faktu, że bierze na siebie odpowiedzialność za płynną, niezmąconą cyrkulację odzieży roboczej, a to oznacza duży magazyn odzieży (co najmniej kilka sztuk odzieży na pracownika zgodnie z zasadą: jedna sztuka w użytkowaniu, druga w szafce, trzecia w praniu, na ogół czwarta lub więcej na magazynie jako rezerwa). Dodatkowo są to koszty prania, składania, sortowania, prasowania, logistyki, a również obsługi systemu do zarządzania odzieżą roboczą.

Kolejną, bardzo specyficzną kwestią, jest określenie poziomu czystości odzieży roboczej. W przypadku nierynkowo niskich kosztów wynajmu można się spodziewać oszczędności na proszku do prania, prasowaniu lub innych elementach, które mogą wpłynąć na jakość obsługi.

Innym, ważnym aspektem wynajmu odzieży roboczej, są kwestie wykupu odzieży. Każdy kontrakt ma wbudowany zapis, który niejako wiąże wynajmującego odzież z wynajmującym. W przypadku zakończenia współpracy lub chęci zakończenia kontraktu przed datą jego zapadalności, zgodnie z umową klient musi wykupić odzież od firmy świadczącej usługi serwisu odzieży roboczej. Tu języczkiem uwagi jest wartość tej odzieży – warto to na starcie szczegółowo omówić w celu uniknięcia wątpliwości i nieprzyjemnego rozczarowania przy końcu kontraktu.

Warto też pamiętać o określeniu SLA, czyli najważniejszych parametrów jakościowych kontraktu. Chodzi o to, żeby po roku pracownicy chodzili w czystych, niezniszczonych ubraniach roboczych, żeby serwis był regularny, bez zbędnych przerw lub opóźnień, żeby kontakt z wynajmującym odzież był sprawny i ewentualne problemy były rozwiązywane od razu.

 

Wynajem odzieży roboczej – cennik

 

Kwestia cen jest obszarem za każdym razem indywidualnie kalkulowanym w zależności od potrzeb klienta. To co wpływa na cenę serwisu jednej sztuki odzieży to:

 

  • Jakość / rodzaj samego ubrania roboczego;
  • Rodzaj i ilość oznakowania na ubraniu;
  • Częstość wymiany odzieży (raz w tygodniu / raz na dwa dni / etc);
  • Długość kontraktu;
  • Szybkość dostarczenia nowego ubrania (istotne w przypadku dużej rotacji zatrudnionych);
  • Ilość pracowników do ubrania (przy większej ilości pojawiają się korzyści skali);
  • Konieczność zastosowania indywidualnych rozwiązań (chipy / naszywki lub nadruki imienne / etc).

 

W przypadku rentalu odzieży roboczej nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak powinna kształtować się cena. Ważne natomiast, żeby znać odpowiedzi na powyższe kwestie, bo to pomoże przygotować ofertę możliwie najbardziej dostosowaną do potrzeb klienta.

 

Leasing odzieży roboczej – wnioski

 

W naszej ocenie wynajem odzieży roboczej jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla wynajmującego, ale zawsze wymaga głębokiej analizy zalet i wad.

 

wynajem odzieży roboczej

 

Należy pamiętać, że decyzja o wprowadzeniu serwisu odzieży roboczej jest wiążąca na co najmniej 2-3 lata. Dlatego właściwie przygotowany doradca pomoże przygotować rzetelne zestawienie korzyści i wad rentalu odzieży roboczej.

W Logo przygotujemy Państwu najlepszą ofertę zarówno na kupno, jak i serwis odzieży roboczej w Warszawie i rejonie podwarszawskim. Zawsze pomagamy naszym klientom podjąć właściwą decyzję przedstawiając wszystkie aspekty każdego rozwiązania – z naszego doświadczenia wybór właściwego rozwiązania uzależniony jest od skali działalności, wymogów (np.: HACCP) czy budżetu. W przypadku pytań lub wątpliwości zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi ekspertami pod adresem: rental@logo.pl